Uitpakken

door | 5 dec 2008 | communicatie, leiderschap

U weet het niet en dat houden we zo. Ik vertel het u ook niet, want dat zou de boel maar bederven. Spinnen doe je in stilte, in de coulissen, buiten de spotlights. Het werkt pas als het niet opgemerkt wordt. Zodra je er mee naar buiten treedt gaat het tegenwerken. Eerst tegen je client en dan ook tegen jezelf. U krijgt het dus niet van mij te horen, voor wie ik spin.
De perschef, de woordvoerder, de voorlichter en het hoofd PR, ze doen allemaal hetzelfde. Ze zorgen ervoor, dat wat er te melden is opgemerkt wordt, over komt en hangen blijft. Ze helpen hun opdrachtgever om het een beetje netjes te uit te pakken. Even iets rechtzetten: communicatieadvies gaat niet over vérpakken, maar over uitpakken. 
Als er niks te melden is, heb je gewoon weinig te doen. Best vervelend voor wie last heeft van zijn ego. En wie dan toch gaat uitpakken, valt zelf in het gat.
Dus voor wij verder gaan wil ik eerst weten, wat het is dat u kwijt wilt. Het gaat niet om mijn mening erover, maar u moet het hard kunnen maken en ik wil het af kunnen pellen. Samen moeten we het duidelijk kunnen maken en zo niet, moet u maar niet aan mij beginnen.