Het verschil tussen de bestelling en de beoordeling

door | 28 mei 2013 | acquisitie, communicatie, verkoop

“Operatie geslaagd, patiënt overleden.” Hoe vaak doen we niet precies wat er van ons gevraagd wordt en eindigen we desondanks met een ontevreden klant? De specificaties kloppen, de levertijd is gehaald, het rapport beantwoord alle vragen en toch wordt de rekening niet betaald. Of tandenknarsend. “Allemaal goed en waar, maar wat er nu uitkomt, dát hadden we niet afgesproken.” Klopt helemaal. Dat dit kon gebeuren, daarover is niet gesproken van tevoren. Volgende keer misschien wél maar doen dan.

Als je één ding zeker weet, dan is het dat er altijd iéts fout gaat. Dat besef zouden we vaker naar elkaar moeten uitspreken. Maar dat besef zit in de weg wanneer we dromen, doelstellingen afspreken en plannen maken en afspraken. “Fantaseren over wat er fout kan gaan, dat is de dood in de pot van de business”, hoorde ik iemand zeggen. Maar de werkelijkheid is weerbarstig en vaak sneller dan dan de opleverdatum. Er gaan gegarandeerd dingen gebeuren, die niemand heeft voorzien. Hoe voorkom je rellen en ruzies?

Je kunt stoppen bij de bedoeling en de bestelling. Klaar, duidelijk en aan de slag. Je kunt ook doorvragen aan de ander, over wat er in ieder geval niét mag gebeuren. Een slimme businesspartner herkent dat als een gouden vraag en zal je een inkijkje geven in hoe hij je prestatie gaat beoordelen. Je kunt ook gewoon praten over hóe de ander graag zaken doet. Over de normen, de waarden en de criteria die je opdrachtgever zelf hanteert. Voor je het weet hoor je iets waar je anders misschien niet bij had stilgestaan.