Als ik het internet zou uitvinden, dan had het geen hyperlinks. Dan kreeg iedereen één pagina en scrollen was ook niet mogelijk. Geen koppelingen naar joost-mag-weten-wat-u-ook-nog-moet-weten. En ook geen pijnlijke pols van het bladeren, bladeren, bladeren. Per persoon één pagina ter grootte van het scherm. Mijn internet zou zoveel duidelijker zijn.
Dit is de deal: Pak een vel A4 papier en maak daarvan jouw internetpagina; jouw enige internetpagina of de enige van je bedrijf. Je mag zoveel kladpapier gebruiken als je wilt, maar aan het eind heb je één pagina. Wat staat daarop? Voor wie? Waar gaat het over? In welke volgorde, welke titel gebruik je en waar rond je mee af? En welk beeld gebruik je? Je hebt maar één pagina. En vergeet de witruimte niet.
Het misverstand over marketing is dat het begint met de M van meer. De valkuil van het internet is de click naar kijk daar ook nog even. Elke hyperlink betekent ginds is meer, klik verder om te begrijpen hoe het écht zit. Elke hyperlink is een brevet van onvermogen. Onvermogen om te overtuigen.
Marketing begint met de M van minder. Doe de oefening. Maak die pagina.