5 Redenen waarom het je maar niet lukt met je Waarom

18 mrt 2015 | organiseren

Vergis ons niet. We kunnen nog jaren vooruit met Simon Sinek’s gouden cirkel. Zijn Why-vraag aan organisaties is niets anders dan die naar de visie en missie, die decennialang directiekamers onveilig heeft gemaakt. Wat is je betekenis? Iedereen heeft het over Why. Maar Nederland is groter dan we denken en ik kom nog dagelijks in MT’s waar ik eerst moet uitleggen wat TED is.

Niet-weten is onschuldiger dan niet-doen. Voor veel organisaties is de gouden cirkel alibi geweest voor hernieuwde hei-, brei- en kleidagen. Maar, het hart vol en de mond overlopend van het waarom-evangelie, er zijn er maar weinig die er handjes aan weten te geven. Verder dan een nieuwe website komt het vaak niet. Hoe komt dat toch?

¨Omdat het biologie is¨, zou Sinek zelf zeggen. Zijn hele betoog gaat over mensen en hoe die besluiten om in beweging komen, of niet. Alles staat of valt met mensen die andere mensen besmetten; met originele gedachten en met goed gevoel. Wil je daar als organisatie iets mee, dan moet je weer menselijk worden. En dat is waarom het moeilijk is. Vijf redenen.

1. We laten ons ware gezicht niet zien. We blijven ons verschuilen ons achter websites en contactcenters. Stommetje spelend. Mensonwaardig.
2. We blazen onszelf op. Veel marketing is gericht op mooier maken, groter, indrukwekkender. Onmenselijk.
3. We luisteren niet écht. Voor vragen hebben we een Q&A. Val ons niet lastig. No reply. Mensonvriendelijk.
4. We doen aan mooipraten. Verhalen vertellen ja, maar alleen de successen, niet de mislukkingen. Mensongeloofwaardig.
5. We beschermen onszelf eerst en alleen. Met voorwaarden, contracten en juristen. Alles ons eigendom, risico’s elders. Mensongelijk.

Sinek’s Why is in de eerste plaats niet een vraag voor organisaties, maar een vraag aan individuele mensen. Organisaties worstelen ermee. Andersom; mensen met aansluitende antwoorden vinden elkaar en organiseren zich. In een maat die menselijk blijft. Zo werkt het wel. Zo zou het moeten werken. Dat is Waarom.

Deel dit met

1 Reactie

  1. Jan Roelofsen

    Daarom ben ik zo blij (meestal) met publieke fora. Daar lees je ervaringen en speelt de OutboundMarketing alleen nog een toontje op de B*llshit toonladder.

    Maar je werkelijke ikke laten zien is eng. Doodeng.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Zo ene

Zo ene

Als ik me buk valt m’n bril in de wcStaat er drie plakjes, dan vind ik er maar tweeMoet er eentje kotsen, dan heb ik net...

Lees meer
Wachten op post

Wachten op post

Dat je zó kunt wonen. Dat je zó kunt leven. Charles en ik moeten beiden hetzelfde gedacht hebben, terwijl we rondliepen in de...

Lees meer